Een dag uit het leven van een juf

Ik vind het altijd ontzettend interessant om te weten wat andere mensen voor werk doen en hoe dat werk er dan precies uitziet. Als mensen horen wat ik voor werk doe krijg ik vaak opmerkingen als: ‘Lekker dat je dan om twee uur naar huis kan naar je eigen gezin’ of ‘Jullie hebben zoveel vakantie, luxebaantje hoor!’ of ‘Wat heb je dan na schooltijd nog te doen dat je zo laat pas thuis bent?’ of (en deze is wat positiever): ‘Pfff, dat doe ik je niet na, zo’n klas met bijna dertig kinderen in goede banen leiden. Respect!’ Zo heeft elk beroep wel bepaalde voor(oor)delen of onduidelijkheden. Daarom lijkt het me leuk om jullie mee te nemen in mijn werk als juf en te proberen uit te leggen hoe mijn dag er gemiddeld ongeveer uitziet. Met daarbij wel even vermeld dat dit mijn dagen zijn en dat die uiteraard kunnen verschillen voor een andere juf 🙂

Voorbereiden:

In het weekend (vaak op zondag) bereid ik alvast al mijn lessen voor die ik de dagen erop ga geven. Ook check ik mijn mail nog even en de overdracht die ik van mijn duo collega (die de groep op de dagen lesgeeft dat ik vrij ben) heb gekregen. Ik werk mijn to do list bij en zorg dat ik redelijk klaar ben om te starten op maandag. Meestal ben ik een uur bezig met voorbereiden.

7:30

Ik stap op de fiets naar mijn werk. Rond kwart voor acht loop ik mijn lokaal binnen. Ik zet de computer aan en open alle tabbladen die ik nodig heb om alle lessen tot de pauze te kunnen geven. Ik schrijf de planning voor die dag op het whiteboard en wie er klassendienst hebben die week. Daarna ga ik even koffie halen en onderweg begroet ik mijn collega’s. Vaak moet er nog het één en ander gekopieerd of klaargezet worden. Dat doe ik dan ook nog even.

8:15

Mijn klas komt binnendruppelen. Ik klets wat met ze over het weekend en begroet de kinderen. Vanaf half negen begint de schooldag en start ik met een gebed. Op maandag vertellen de kinderen over hun weekend, op andere dagen vertel ik een bijbelverhaal. Rond kwart voor 9 beginnen de lessen. Bij een les begin ik met de instructie over het lesdoel wat bij de les hoort. Bijvoorbeeld: breuken vastmaken aan de getallenlijn. Bij de instructie gebruik ik het digibord, ijsstokjes (met namen erop om beurten te geven) en het belletje (als de bel gaat, zijn we allemaal stil). Na de instructie gaan de kinderen zelf proberen of ze het lesdoel beheersen. Ik controleer de opdracht en dan kunnen de kinderen die het lesdoel beheersen zelf aan het werk en de overige kinderen krijgen nog extra instructie van mij aan de instructietafel. Daarna loop ik vragenrondjes door de klas om vragen te beantwoorden over de stof. Tijdens het zelfstandig werken staat er een time timer aan op het digibord (zodat de kinderen weten hoe lang ze nog aan de opdrachten kunnen werken) en het stoplicht staat aan (rood: stil werken, oranje: fluisterend werken, groen: op normaal volume praten). Aan het einde van de les evalueer ik de les met de kinderen en gaan we door naar de volgende les.

10:15

Het is bijna pauze voor de kinderen. Eerst gaan ze eten en drinken en lees ik voor uit het voorleesboek. Daarna gaan ze naar buiten. Ik heb elke dag één keer pleinwacht. Of deze pauze of de pauze na de lunch. Dan loop ik rond op het plein en kijk of alles goed gaat. Vaak eet ik dan ook een koekje of een stuk fruit en drink een kopje thee.

10:45

In de ochtend staan de vakken rekenen, spelling, taal, begrijpend lezen en technisch lezen op de planning. Na de pauze staan er meestal nog twee vakken op de planning voordat we gaan lunchen. Ook bij deze vakken krijgen de kinderen weer instructie en verlengde instructie. Tussendoor doen we vaak ook nog even een spelletje of iets met bewegend leren

11:55

Het is tijd om te lunchen. Ik lunch bij de kinderen in het lokaal en op het digibord kijken we naar een educatief filmpje. Na twintig minuten is het tijd om naar buiten te gaan. Als ik geen pleinwacht hoef te lopen ga ik even naar de WC en pak ik nog een kopje thee. Daarna doe ik nog wat nakijkwerk en zet ik de lessen voor de middag klaar op het digibord.

12:30

In de middag is de spanningsboog bij de kinderen vaak wat minder groot. Daarom staan er in de middag wat vrijere vakken op het programma, zoals: Blink (wereldoriëntatie), knutselen en Engels. Aan het einde van de middag sluiten we de dag af door even te praten over de dag en te bidden. Daarna blijft de klassendienst nog even om wat taakjes te doen en de rest van de klas mag naar huis. Ik loop met de klas mee naar buiten en sta nog even op het schoolplein om iedereen gedag te zeggen en eventueel aanspreekbaar te zijn voor ouders die wat willen vragen of zeggen.

14:15

Ik ruim gauw nog even wat in mijn lokaal op en zorg dat alles er weer een beetje netjes uitziet. Daarna probeer ik wanneer dat mogelijk is pauze te houden met mijn collega’s. Dit doe ik een kwartier tot een halfuur. Dat is altijd een gezellig moment en ook echt even goed om het werken te onderbreken.

De rest van de middag vult zich met: nakijkwerk, kopieerwerk, overdracht schrijven, vergadering, overleg, oudergesprekken, administratie, inrichting van lokaal of cursussen. De bezigheden na schooltijd zijn heel divers.

17:00

Dit is het tijdstip waarop ik eigenlijk altijd naar huis toe ga. Ik zorg dat ik dan alles wat echt op school gedaan moet worden af heb. Tegenwoordig kan veel via de computer ook thuis gedaan worden en daar maak ik dankbaar gebruik van.

Later die dag en die week:

Het komt regelmatig voor dat ik op mijn werkdagen niet alles gedaan krijg wat gedaan moet worden en dat ik ‘s avonds nog wat extra werk om alles bij te benen. Ik probeer dit niet structureel te doen, maar alleen in weken dat het echt nodig is. De praktijk leert me wel dat het vaker wel nodig is dan niet. Dit vind ik prima maar ik stel wel grenzen qua tijd die ik hieraan besteed.

Voor- en nadelen:

Ik merk dat ik mijn werk ontzettend leuk blijf vinden en echt houd van het juf zijn. Het onderdeel zijn van de ontwikkeling van kinderen en samen met een klas kinderen optrekken, een band met ze opbouwen en alle kinderen goed te leren kennen, maakt dat ik het juf zijn enorm waardeer. Ook het feit dat leerkracht zijn een actief beroep is en een heel divers beroep maakt mij blij. Daarnaast merk ik dat je als juf nooit uitgeleerd bent. Je kan op zoveel gebieden dingen leren en je op zoveel gebieden ontwikkelen. Dat vind ik erg leuk. Ik daag mezelf altijd uit en ben kritisch op mezelf en dat zorgt dat ik me ook altijd uitgedaagd blijf voelen.

Aan de andere kant merk ik dat de werkdruk enorm hoog is en in de jaren dat ik werk (nu zo’n 14 jaar) is de werkdruk erg toegenomen. Het rooster staat bomvol met vakken die gegeven moeten worden. De druk van alles wat gedaan moet worden op een dag is enorm hoog en er wordt veel meer maatwerk voor ieder kind verwacht dan een jaar of 10 geleden. Daar komt nog eens bij dat we door ‘passend onderwijs’ nu veel kinderen op het regulier onderwijs hebben zitten die voorheen naar het speciaal onderwijs waren gegaan, met als gevolg dat er meer zorg zit in een klas dan voorheen. Ook qua administratie worden er meer eisen gesteld en zit er meer tijd in dan ik er in hoefde te steken toen ik net begon als docent.

Voor mij persoonlijk (als hooggevoelig en introvert persoon) merk ik dat het werken met een klas kinderen mij heel blij en gelukkig maakt, maar ook wel heel veel energie uit mij wegtrekt. ‘s Avonds ben ik meestal helemaal leeg en gesloopt na een werkdag. Dit is ook de reden dat ik op dit moment ‘maar’ twee dagen werk. Naast mijn gezin met drie kinderen en een huishouden dat gerund moet worden is dat nu even het hoogst haalbare voor mij. Wie weet wordt dat in de toekomst – als mijn eigen kinderen groter worden – nog wel meer.

Herken je het beeld wat ik schets van het beroep van juf? Ik ben waarschijnlijk nog 101 dingen vergeten te vertellen, want het is zo veelomvattend en zo’n mooi vak! Wat doe jij voor werk? Wat zijn voor jou de voor- en nadelen van jouw werk?

Liefs, Hanneke

Geplaats in categorie Geen categorie, Personal met tags , , , , , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *