Hoe ik plan in drukke tijden

Lieve volgers en lieve zusjes,

Misschien ken je dat wel. Dat je rondloopt en dat het net lijkt alsof je hoofd een pan is vol met maiskorrels die aan het ontpoppen zijn. Elke keer komt er weer iets in je hoofd oppoppen. ‘O ja, dit moet ook gedaan worden. Shit, hier moet ik ook nog wat mee doen.’ Dit kan mij erg gestrest maken. Bij mij helpt het dan om weer even echt gestructureerd te gaan plannen. Oftewel, lijstjes maken en afstrepen. En stiekem vind ik dat heerlijk om te doen! Ik ben namelijk niet zo stressbestendig en lijstjes geven mij enorm veel rust en veel minder stress. In dit artikel wil ik je vertellen hoe ik plan en welke tools ik hiervoor gebruik.

Agenda op mijn telefoon (outlook):

Ik kan me nog een tijd herinneren dat ik al mijn afspraken in mijn hoofd had zitten en alle afspraken gewoon kon onthouden, met tijd en plaats erbij (dit was in mijn tienerjaren). Dat lukt mij nu al lang niet meer. Sinds ik een gezin heb en Remco’s agenda en die van mij goed moeten samengaan hebben we een gezamenlijke agenda op onze mobiele telefoons. Ideaal! Mijn agenda gebruik ik altijd: in drukke en in wat rustigere perioden.

Wunderlist:

Wunderlist is een app waarin je lijstjes kan maken en af kan vinken. Je maakt zelf verschillende mapjes aan. Wat ik zo super hieraan vind is dat ik mijn lijst met een ander kan delen. Dan kan je samen afstrepen of bijhouden. Ook vind ik het prettig dat je veel kan instellen (zoals een bepaald item elke week/maand/enz. terug te laten komen op je lijst). In deze app maak ik verlanglijstjes, lijstjes met blog ideeen en zo nog wel meer. Samen met Remco heb ik een boodschappenlijst. Als we ontdekken dat een bepaald product op is, zetten we het op de lijst en neem ik het mee met de boodschappen. Daarnaast hebben we een huishoudelijke lijst waarin we gezamenlijk afstrepen als we bepaalde klussen in huis hebben gedaan. Ik vind deze app echt een uitvinding en super fijn. We gebruiken hem al jaren!

One Note:

Zodra wij op vakantie gaan of een weekendje weg word ik al zenuwachtig. Er moet zoveel ingepakt worden, dat ik vaak het overzicht mis. Daarom maak ik altijd een inpaklijst. Deze maak ik in One Note. Hier kan Remco ook makkelijk bij met zijn telefoon. Elke keer als we moeten inpakken kopieer en plak ik de lijst en pas hem aan waar nodig. Als we iets hebben ingepakt kunnen we het afvinken. Zo houden we goed overzicht over wat er nog moet gebeuren.

Passion Planner/Structuurjunkie planner:

Ik heb al jaren ‘de passionplanner’ in huis. Mijns inziens gaat er niks boven het schrijven en strepen op papier! Dus ik vind de afwisseling zo erg fijn. Het fijne aan de passionplanner vind ik dat hij ‘undated’ is. Je kan dus zelf kiezen wanneer je hem gebruikt. Er gaan weken voorbij dat ik hem niet nodig heb en de boel overzie, maar ook weer weken achtereenvolgend dat ik hem keihard nodig heb om structuur aan te brengen. Op momenten dat het druk is in mijn hoofd en leven maak ik op een leeg wit vel in de planner een hele grote lijst met alles wat er in mijn hoofd zit. Als er later nog dingen boven komen drijven, schrijf ik die ook nog op de lijst. Vervolgens vul ik mijn weken in (met behulp van mijn agenda) en plan ik voor elke week in wat ik gedaan wil hebben en wanneer ik hiermee bezig kan zijn. Deze planning probeer ik reëel te houden. Ik heb liever dat ik meer kan doen dan op de planning staat dan dat ik het allemaal niet redt. Dat geeft een fijner gevoel. Soms geef ik mijn activiteiten kleurtjes om in één oogopslag te kunnen zien hoe mijn week eruit ziet en of er bijvoorbeeld een beetje balans is tussen werk/privé en of ik wel genoeg ontspanningsmomenten heb gedurende de week.

Mijn passionplanner is bijna vol en ik heb al een nieuwe soortgelijke planner in huis: structuurjunkie planner light van Cynthia Schultz. Ik volg haar blog al jaren en werd nieuwsgierig naar haar planner. Ik ga hem gebruiken en kijken of ik net zo enthousiast ben over deze planner als over de passionplanner. Sowieso is dit een goedkoper alternatief. De passionplanner is rond de 40 euro en de structuurjunkie planner 20 euro. Scheelt toch een hoop geld.

Het ordinaire notitieboekje van de Hema:

Ik probeer mijn werk en privéleven enigszins gescheiden te houden. Dat geeft mij veel rust. Om die reden heb ik een aparte werk to-do list. Dit lijstje maak ik gewoon in een gelineeerd notitieboekje. Als het lijstje wat chaotisch wordt door al het wegstrepen start ik weer een nieuw vers lijstje. Dit boekje heb ik altijd open liggen op mijn bureau en werk ik gedurende de dag bij. Aan de linkerkant van de bladzijde schrijf ik punten die mijn collega moet weten als ze de klas van mij overneemt en rechts staat mijn to do list. Ik werk zo al jaren en dat bevalt goed. Vaak komt mijn to do list niet af tijdens mijn werkdagen en zijn er dingen die toch snel geregeld moeten worden. Deze dingen komen dan in mijn passion planner terecht, omdat ik er dan thuis aan ga werken.

Welke middelen gebruik jij om te plannen? Ben je tevreden met hoe je plant? Houd jij ook zo van lijstjes maken? Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties!

Liefs, Hanneke

Geplaats in categorie Personal, Vrijetijd met tags , , , , , , ,

2 reacties op “Hoe ik plan in drukke tijden”

  1. Jannienke schreef:

    Wat een leuke ideeën

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *