Onze eerste kampeervakantie met ons gezinnetje

Lieve volgers en lieve zusjes,

De afgelopen jaren zijn we elke zomer op vakantie geweest met ons gezin, maar huurden we over het algemeen een huisje. Dit omdat we eigenlijk altijd een kind hadden dat nog niet doorsliep en omdat we zelf nog geen kampeermiddel in ons bezit hadden. Maar diep in mijn hart ben ik een echte kampeerder. Een half jaartje geleden hadden Remco en ik het er al over om een vouwwagen aan te gaan schaffen op den duur. Dat zou ook betekenen dat we een trekhaak op onze auto moeten laten zetten of een nieuwe auto moeten kopen met trekhaak. Dit werd ons nieuwe spaardoel! Iets voor in de toekomst, wanneer we het geld bij elkaar hebben gespaard. Later boden mijn zwager en schoonzus ons aan om met hun vouwwagen op vakantie te mogen gaan. Super fijn! Hoe dat ons bevallen is (met natuurlijk wat leuke vakantiekiekjes) zie en lees je hieronder.

Als kind kampeerde ik verschillende jaren met mijn gezin. Mijn ouders huurden dan een tent met van die logeerbedden erin. Iets minder primitief dus dan het echte diehard kamperen, maar je was toch echt in een tent. Ik vond deze vakanties altijd heerlijk en vond het fijn om zoveel buiten te zijn. Ook het slapen in een tent vond ik altijd heerlijk. Op één of andere manier slaap ik dan fijner dan thuis in mijn eigen bedje. Remco (mijn man) kampeerde vroeger ook veel, maar vond het spannend om dit nu met onze jonge kinderen te gaan doen. Toch waagden we de gok en maakten we dankbaar gebruik van het aanbod van mijn zwager en schoonzus. We zochten een camping uit niet al te ver bij hun woonplaats vandaan. We hebben een aantal avonden naar geschikte campings gezocht. We wilden een zwembad (liefst binnen en buiten) en ik vond het wel heel leuk om aan de kust te kamperen. Na een paar avonden zoeken bleven er nog drie campings over. Uiteindelijk kozen we camping ‘de Koningshof’ in Rijnsburg uit (Zuid-Holland, aan de kust, vlakbij Katwijk). Hier gingen we de eerste twee weken van augustus kamperen met ons gezin.

Na Samuels middagslaapje vertrokken we op zaterdag richting de camping. Mijn zwager en schoonzus kwamen daar rond dezelfde tijd aan. Remco en mijn zwager hebben samen de vouwwagen opgezet en mijn schoonzus en ik hebben de kids in die tijd verzorgd en geëntertaind. We speelden in de speeltuin en in de binnenspeeltuin. Het was gelukkig lekker weer dus we konden alle kanten op. ‘s Avonds aten we met z’n allen patatjes bij het restaurant. Daarna zijn de mannen weer aan de slag gegaan met het opbouwen van de vouwwagen en vermaakten wij vrouwen weer de kinderen. Pas over achten stond de vouwwagen (om drie uur ‘s middags begonnen de mannen). Toen is Remco als een gek alle spullen van de auto in de vouwwagen gaan laden en hebben we heel snel de bedden opgemaakt, zodat de kids konden gaan slapen. Verder waren we nog niet gesetteld. Dit vond ik wel pittig! Wat een werk om zo’n ding op te zetten! En nu hadden we ook nog eens de luxe dat Remco en ik het niet samen hoefden te doen. Ik vind het altijd heerlijk om ergens aan te komen en meteen te settelen en van ons plekje een soort eigen huisje te maken. Nu was het voor mijn gevoel nog een chaos. Remco en ik zaten toen de kids eenmaal op bed lagen een beetje afgepeigerd en beduusd onder de luifel een wijntje te drinken.
De dag erna maakten we van onze vouwwagen een eigen huisje. Dit ging vrij snel gelukkig. En daarna kon het genieten beginnen.

Het leuke aan kamperen vind ik dat we nagenoeg de hele dag buiten waren. Veel in de speeltuin, samen eropuit en veel op het veldje waar onze vouwwagen stond. Julia en Ezra hebben veel meegedaan met animatie. En Julia en Ezra maakten veel vriendjes en vermaakten zich heel goed op de camping. Samuel was een echte dreumes (lees: handen vol aan) en liep continu weg. Hij is nu echt een grote ontdekker en wil alles zien, voelen en proeven. Hele leuke fase, maar daardoor waren Remco en ik eigenlijk wel altijd bezig. Echt vakantie heb je niet met een dreumes erbij, maar daar hadden we ons al op ingesteld. Verder zijn we nog dagdelen weg geweest. Naar Madurodam, naar Katwijk strand, Scheveningen strand, Noordwijk strand, naar de kermis in Rijnsburg en we zijn een keer aardbeien wezen plukken. De uitstapjes waren heel geslaagd!

De eerste week was het weer prima. Niet echt zon, zee en strandweer, maar wel droog. We konden naar het strand en zijn ook het water in geweest. Er was een waterfeest op de camping met allerlei stormbanen en we konden heerlijk buiten genieten. De tweede week was best wel een beetje dramatisch qua weer. We hadden een dag heftige storm. De vouwwagen hield het gelukkig, maar de hele dag maak je je toch zorgen of de boel het wel houdt. De rest van die week hebben we heel veel regen gehad en de buienradar voorzag dit niet altijd waardoor je niet echt kon anticiperen. Sommige dagen werden heel slecht voorspeld en vielen uiteindelijk mee en sommige dagen zouden droog zijn en toen regende het de hele dag. Lastig was dat! We hielden gewoon de moed erin en pakten elk moment dat het niet regende om wat te doen en als het wel regende gingen we naar het zwembad of iets anders overdekts doen. Maar een zonnige vakantie is wel zoveel fijner.

Ik zou een heel boek kunnen schrijven over deze vakantie, maar dat doe ik hier maar niet. Slotconclusie is dat we een geweldige tijd hebben gehad als gezin en dat ik met een zwaar weemoedig gevoel in de auto zat op de weg terug, met Ezra naast me die dat gevoel met me deelde. Het was zo leuk! Wij willen heel graag een eigen vouwwagen, die wat nieuwer is dan degene die we nu hadden en wat makkelijker opgezet kan worden. Maar het was zo fijn dat we dit konden proberen en konden ontdekken wat we graag willen en wat we belangrijk vinden als we op vakantie gaan met ons gezin.

Wat is jouw ideale manier van vakantie vieren? Wat vind jij belangrijk? Heb je nog dromen voor de toekomst?

Liefs, Hanneke

Geplaats in categorie Geen categorie, Kinderen, Personal, Vrijetijd met tags , , , ,

2 reacties op “Onze eerste kampeervakantie met ons gezinnetje”

1. jannienke schreef:

ik , vind kamperen erg leuk om te doen , je hebt vaak een leuke sfeer op het veldje met elkaar , dat is als je in een huisje zit wel wat anders , dan ben je meer op elkaar aangewezen , vooor de luxe is een hotel ideaal , maar wel erg duur vaak vooral in het hoogseizoen , ik heb nog wel een tip voor jullie drumus , doe een tuigje om dan kan hij over het hele veld , en hoeven jullie minder op te lettten

• Hanneke schreef:

Hoi Jannienke, goede tip inderdaad. We hadden ook speciaal voor deze vakantie een tuigje gekocht. Maar Samuel vindt het vreselijk en huilt zijn ogen uit zijn kop als hij het tuigje om heeft. Hij heeft graag vrijheid. Dus we hebben het voor lief genomen en hem lekker laten wandelen. Heerlijk op onderzoek uit. Liefs, Hanneke