Spel review: It’s a date!

Het is een beetje mosterd na de maaltijd lieve volgers. Valentijnsdag is net voorbij en komen wij op de proppen met een leuk liefdesspel! Maar onze wijze vader zei altijd: elke dag is Valentijnsdag. Elke dag is er weer één om je liefde voor de ander te laten zien. Dit spel kan je dus het hele jaar door spelen! Het spel is bedoeld voor stellen om elkaar nog beter te leren kennen. Wij hebben al een tijd geleden meegedacht over de vragen die gesteld worden in het spel. Nu is het spel er eindelijk en hebben wij het mogen testen. Onze mannen schrijven dus ook een beetje mee. En Marielle schrijft ook weer gezellig mee. We zijn weer compleet! Vanaf maart zal Marielle weer in het rooster opgenomen worden.

Door naar de review van het spel 🙂

Wat is het doel van het spel:

In het spel ‘It’s a Date!’ strijden jullie om je ideale date. Want waar de ene persoon warm loopt voor een diner voor twee, wordt de ander vrolijk van een zinderend slaapkameravontuur. Alle liefdestalen komen aan bod in dit spannende en strategische spel.
Tijdens het spel stel je elkaar vragen en ontdek jij hoe je komende week elkaar de liefde kan uiten.
• Welke complimenten blijven jouw partner altijd bij?
• Met welke cadeautjes kun je de ander verrassen?
• Wat zijn de leukste vijf manieren om samen tijd door te brengen?
• Welke dingen die de ander doet, maken dat jij je geliefd weet?
• Van wat voor aanrakingen gaat je partner tintelen?
Een echt liefdesspel voor twee, ontwikkeld in samenwerking met Marriage Course. Speciaal geschikt voor stellen die al langer bij elkaar zijn.

En wat vonden wij ervan? Is het een aanrader?

Hanneke:

Remco en ik besloten het spel te gaan spelen tijdens onze wekelijkse date-night: de vrijdagavond. Kaarsje aan, wijntje en hapjes erbij en spelen maar. Ik heb de spelregels even doorgelezen en daarna gingen we aan de slag. Voordat je gaat spelen kies je beiden een date waar je om gaat strijden. Remco koos: een avondje film kijken waarbij hij de film uit mag kiezen en ik koos: elke dag een lief briefje bij het ontbijt. Je speelt het spel op je eigen speelbord, waarop je setjes moet verzamelen van verschillende kaarten. Het spel is ingedeeld in de 5 liefdestalen (van het boek van Gary Chapman). Als je een setje compleet hebt mag je één van de vragen of opdrachten aan je partner geven of stellen. Het leuke hieraan vond ik dat je niet alle vragen hoeft te stellen, maar de leukste uit kan kiezen of degene waar je het meest nieuwsgierig naar bent. Het spel verliep heel ontspannen en Remco en ik hebben veel gelachen tijdens het spelen ervan. We kozen bijvoorbeeld bewust een lachwekkende vraag uit voor de ander of waren elkaar met de actiekaarten aan het dissen. Wij hebben een hele leuke avond gehad! En ik denk dat we dit spel nog veel vaker gaan spelen. Ook lijkt het me leuk om dit spel cadeau te geven aan mensen die gaan trouwen of die zoveel jaar getrouwd zijn.

Ik was een beetje huiverig van tevoren moet ik eerlijk zeggen. Want ik word altijd een beetje kriebelig van spellen met vragenkaartjes. Het is vaak zo statisch om om de beurt een vraag te beantwoorden en soms ook een vraag waar je helemaal niet op wilt antwoorden. Dus ik was eigenlijk blij verrast dat dit spel verre van statisch is. Er komt wat tactiek om de hoek kijken en de actiekaarten zorgen voor onverwachte verrassingen en je kiest je vraag bewust uit voor je partner uit verschillende kaartjes. De vragen die je niet aanstaan, sla je gewoon over. Wat ik ook leuk vind is dat de vragen de diepgang hebben waar je behoefte aan hebt als stel. Geen platgetreden paden, maar juist de dingen die je nog wel van elkaar zou willen weten en waar je zelf nooit opgekomen zou zijn. Ik ben heel enthousiast! Een aanrader voor ieder stel! O ja, jullie zijn nu zeker benieuwd wie er gewonnen heeft? Helaas heeft Remco gewonnen en hebben we op Valentijnsdag een heftige oorlogsfilm gekeken samen in de bioscoop. Dat moet wel ware opofferende liefde zijn van mijn kant 😉

Elize:

Ook Daniël en ik gingen aan de slag met het spel. Eerlijk gezegd waren we vooraf een beetje huiverig over een “vragenspel”. Daniël en ik kennen elkaar al best goed en wij krijgen allebei de kriebels als je op een gezet tijdstip “moet” praten met elkaar. Maar hé, ik zeg altijd: Eerst ervaren en dan pas oordelen. Dus: we gingen aan de slag. Het duurde even voordat we het spel echt goed door hadden, maar toen we het eenmaal snapte konden we beginnen. Ook wij kozen een date uit. Ik koos, net als Hanneke, voor een lief berichtje bij het ontbijt en Daniël koos voor een dag vol sexy berichtjes van mij. Let’s play! Wij vonden het spel erg leuk en niet ongemakkelijk, wat snel kan gebeuren met vragen spellen. Het is, naast vragen stellen, ook een klein beetje strategisch. Je kan actiekaarten kiezen waarmee je de ander ook kan pesten. Altijd leuk! Je moet, zoals Hanneke al zei, een aantal setjes sparen en als je een setje compleet hebt mag je één vraag stellen. In totaal stel je dus maximaal zeven vragen aan de ander. Dat is wel heel leuk. Zo wordt het geen overkill aan vragen en kan je het spel lekker vaak spelen.

De vragen die op de kaartjes staan vonden we ook erg leuk. Ondanks dat we elkaar al 11 jaar kennen zaten er vragen tussen die we nog niet wisten van de ander. Leuk!

Al met al zijn wij wel heel enthousiast en gaan we het vast vaker spelen. Hopelijk win ik dan, haha!

Marielle:

Johan en ik zijn ook al vlot aan de slag geweest met het spel. De eerste keer konden we het vanwege een huilende baby niet helemaal afmaken en hebben we besloten dat we allebei onze date hadden gewonnen (win-win!). De keer daarna deden we het voor het echt. En – spoiler – ook bij ons heeft de man het spel gewonnen…!

Voordat we aan het spel begonnen hadden we een beetje moeite met het begrijpen hoe het spel moest gaan. Maar als je het eenmaal door hebt, is het eigenlijk helemaal niet zo ingewikkeld. Het spelelement zelf vonden wij niet heel bijzonder (vergeleken met andere bordspellen), maar dat maakt eigenlijk niet uit. Juist dit spelelement zorgt ervoor dat je vragen aan elkaar gaat stellen, zonder dat het geforceerd of gezapig wordt. Ikzelf ben bijvoorbeeld echt een fan van het stellen en beantwoorden van “pickwick-vragen” aan anderen, maar zelfs ik vind die kaartensets waarin je daarmee aan de slag gaat, snel een beetje geforceerd. Met dit spelelement is dat helemaal weg en ga je op een meer relaxte manier toch met elkaar in gesprek. De vragen zijn gevarieerd (en het zijn er veel), dus er zit altijd wel iets bij wat bij jullie past. Zo kan ik mij voorstellen dat de vragen die bij de categorie lichamelijke aanraking zitten, wel bij het ene stel passen en bij de ander niet. Maar je kan het zo expliciet maken als je wilt, doordat je zelf kan kiezen.

Onze conclusie is: een super leuk spel voor een datenight at home, waar je niet zo snel op uitgekeken zal zijn.

Het spel kost €22,98 en is o.a. verkrijgbaar via bol.com.

Veel plezier op je date!