Een jaar met een museumkaart

Vorig jaar besloten wij om voor ons hele gezin een museum(jaar)kaart aan te schaffen. We hoorden van een aantal mensen om ons heen dat dit echt de moeite waard is en er veel musea zijn die hun best doen voor de kinderen. Voor volwassenen kost deze kaart € 64,90 en voor kinderen/jongeren kost de museumkaart € 32,45. Wij betaalden dus voor twee volwassenkaarten en drie kinderkaarten € 227,15. Best een heel bedrag, maar als we keken naar de toegangsprijzen van een gemiddeld museum/pretpark, besloten we dat dit het wel waard was. Ons streven was om lekker vaak een museum te bezoeken om zo het geld wat we in de kaart gestoken hadden er ruimschoots uit te halen. Daarnaast gaf het ons ook de gelegenheid om gezellige dagjes uit met ons gezin te plannen, wat we erg belangrijk vinden. In dit artikel neem ik je mee naar de musea die we hebben bezocht en aan het einde van het artikel vertel ik jullie ook of we onze museumkaarten eruit hebben gehaald en natuurlijk of wij nog een jaar gaan verlengen.

Nemo science museum (Amsterdam):

Dit museum was ik al jaren nieuwsgierig naar, maar nog nooit geweest. Dus besloten we om dit museum als eerst te gaan bezoeken. We prikten een lege zaterdag in de agenda en gingen met ons hele gezin met de trein richting Amsterdam. Alleen al de reis met de trein en het wandelen door onze hoofdstad was al een hele belevenis voor de kinderen. In het museum was van alles te doen voor de kinderen. Alles kon geprobeerd en aangeraakt worden. De kinderen waren ieder op hun eigen plekje lekker bezig. Zelfs Samuel (toen nog 3 jaar) kon goed uit de voeten daar en van alles uitproberen. We hebben ons hier een goed aantal uren kunnen vermaken en hebben veel geleerd en genoten.

Spoorwegmuseum (Utrecht):

In de kerstvakantie besloot ik om op de vrijdag met de kinderen op stap te gaan. Remco was aan het werk, dus ik ging gewoon lekker alleen met de kinderen die kant op. Ook dit museum bezochten we met de trein. Eerst naar Utrecht centraal en vanaf daar rijdt het museumtreintje richting het museum (station Maliebaan). Julia en Ezra zijn beiden al eens in het museum geweest en maken mij een beetje wegwijs. We gingen naar een toneelvoorstelling over ‘de Peking Express’ en keken onze ogen uit naar alle treinen. Ook reden de kinderen in het mini treintje mee en gingen we met z’n allen in de attractie: “de vuurproef”. Samuel snapte nog lang niet alles, maar hobbelde gewoon lekker mee en had de dag van zijn leven. Julia en Ezra genoten met volle teugen. We hadden ons zelfs nog langer kunnen vermaken en hebben niet alles kunnen doen/zien. Daarom wil ik graag nog een keer terug naar dit museum.

Naturalis biodiversity center (Leiden):

Ook dit keer hebben we weer een zaterdag geprikt in de agenda als familiedagje. Dit keer besloten we naar Naturalis te gaan. Voor de verandering niet met de trein (want dit zou wel heel veel tijd kosten), maar met de auto. Een heel ander museum weer dan de vorige twee. Een prachtig kollosaal gebouw met een hele mooie architectuur. In het museum is van alles te zien en te ontdekken. Heel veel opgezette en nagemaakte dieren, maar ook tentoonstellingen over de dood, de liefde, de geschiedenis van Nederland. Ook voor kinderen waren de tentoonstellingen heel goed te begrijpen en was er veel te zien en ook te doen. Het meest indrukwekkend vonden mijn jongens toch wel de dino skeletten. Er waren door het hele museum veel medewerkers aanwezig om dingen te laten zien en uit te leggen, dat vond ik ook erg fijn. We hadden een prachtige dag in Naturalis.

Museum speelklok (Utrecht):

Als kind ben ik met mijn vader en mijn zusjes naar dit museum geweest. Toen was het nog niet heel erg op kinderen afgestemd, maar ik hoorde van een collega dat dat nu wel het geval is. Dus ging ik in de voorjaarsvakantie op pad met de kinderen (Remco was gewoon aan het werk). We gingen met de trein naar Utrecht en vanuit daar liepen we naar het museum. In het museum kregen we meteen een rondleiding met een groep die voor de kinderen heel goed te volgen was. Er werden verschillende draaiorgels en klokken aangeslingerd, waardoor het een hele musicale en indrukwekkende ontdekkingstocht was. Voor de kinderen was er een speurtocht waarbij ze aapjes moesten zoeken door het museum heen. Elk aapje gaf een noot aan die ze aan het einde van het museumbezoek konden uitponsen en door het mini orgeltje konden halen. Dan werd er een liedje afgespeeld. De kinderen waren helemaal in de ban van de aapjes. Ik vond dit een heel leuk en gezellig museum.

Nijntje museum (Utrecht):

Dit jaar ben ik twee keer naar het Nijntje museum geweest met Samuel. Dit museum is een aanrader voor kleine kinderen (onder de 4, maar daarboven vinden ze het vaak ook nog wel leuk). Het museum is super kleurrijk en er is van alles te zien en te doen. Elke keer kom je weer op een nieuw plekje terecht waar je kind van alles kan ontdekken, kan voelen en kan spelen. Ik ben enorm fan van dit museum, omdat er niet zoveel musea zijn die echt al leuk zijn voor de allerkleinsten en dit museum is dat wel. Echt een dikke vette aanrader!

Geofort (Herwijnen):

Eind mei prikten we weer een zaterdag voor een familie uitje. Dit keer besloten we om naar Geofort te gaan. Ik wist dat daar een minecraft workshop was en dat leek met helemaal wat voor Ezra en Julia (die spelen dat spel allebei veel). Dit museum bevindt zich op een forteneiland. In het museum was van alles te doen, te bekijken en te zien. Het museum laat vooral veel zien over duurzaamheid, onze aarde en nieuwe vormen van energie. Wij vonden het een leuk museum, maar merkten hier wel dat Samuel niet echt mee kon komen en dat het hierdoor wat lastiger was om hem te vermaken. Julia en Ezra vonden alles wel erg leuk en interessant. De omgeving op het forteneiland was prachtig. Ik vond het leuk er een keer geweest te zijn.

Drents museum (Assen):

In de zomervakantie waren wij met het gezin in Drenthe op vakantie. Ook daar besloten we lekker gebruik te maken van onze museumkaarten. Op een wat druilerige dag gingen we naar het Drents museum. In dit museum was een hele serieuze tentoonstelling waar we even hebben rondgekeken, maar ook een deel dat wat leuker was voor kinderen, namelijk een groot poppenhuis, waarin een personage je gaat rondleiden (digitaal) en je vertelt over vroegere tijden. Dit vonden wij wel het hoogtepunt van het museum. Ook was er nog een gedeelte over duurzaamheid en zuinig omgaan met energie. Dat was ook op kinderen toegespitst en daar was veel te doen en te leren.

Storyworld (Groningen):

Tijdens onze vakantie wilden we sowieso een dagje naar Groningen. Een deel van deze dag bestond uit het bezoeken van museum Storyworld. Dit museum was niet heel groot en wij waren er in relatief korte tijd helemaal doorheen. In het museum was een gedeelte helemaal ingericht in Donald Duck thema (tijdelijke tentoonstelling vanwege het 70 jarig jubileum). Julia en Ezra zijn groot Donald Duck fan en vonden deze tentoonstelling best interessant om te zien. Verder was een tentoonstelling over filmhelden en filmschurken, een game tentoonstelling en een tentoonstelling over de film van vroeger tot nu. Er was voor de kinderen veel te doen en te beleven. Zo konden ze bij een film geluiden maken en vervolgens het filmpje terugzien en konden ze met lego een klein eigen filmpje maken, dat je op je telefoon kon downloaden. Ook dit museumbezoek was weer een succes!

Hunebed museum (Borger):

Vorig jaar waren we ook in Drenthe op vakantie en hebben we al even bij het grootste hunebed van Drenthe gekeken. Dit keer besloten we ook het museum te bezoeken. Ik had hier geen hele hoge verwachtingen van, want wist niet of het voor de kinderen wel leuk zou zijn. Maar gelukkig viel dat heel erg mee. In het museum was heel veel te zien voor de kinderen en ze kregen een vragenlijst mee om te beantwoorden. Er was een zandbak met stenen waarin ze een hunebed konden bouwen en buiten was een blotevoetenpad. Wij hebben hier uren rondgekeken en ons prima vermaakt. Alweer zo’n gezellig dagje uit!

Archeon (Alphen a/d Rijn):

Onze museumkaart is bijna verlopen, dus besloten we om het er in de herfstvakantie maar weer eens van te nemen. Vroeger ben ik als kind eens bij het Archeon geweest en nu leek het mij leuk om met ons gezin ook maar eens te gaan. Ook dit museum is weer een dikke aanrader met kinderen! Kies wel een dag uit met droog weer, want het meerendeel van het museum is in de buitenlucht. Wij kochten in het museum nog een activiteitenpas voor de kinderen (á 4,25 per kind) waarmee ze nog extra activiteiten konden doen. Met deze pas hebben Julia en ik een kaarsje gemaakt, de kinderen hebben een steen beschilderd en een Romeinse helm gemaakt. Daarnaast hebben we het park rondgelopen en hebben Remco, Ezra en Julia kano gevaren. Julia, Samuel en ik werden geschminkt en we een gladiatorenshow bezocht. We hebben nog lang niet alles uitgebreid kunnen bekijken, dus willen graag nog een keer naar het Archeon gaan. Middenin het museum is een grote speeltuin waar alle drie onze kids goed uit de voeten konden. Een heerlijke plek om even pauze te houden.

Je ziet het al, wij hebben flink gebruik gemaakt van onze museumkaarten! We hebben het bedrag er dan ook dubbel en dwars uitgehaald. Hadden wij al deze bovenstaande musea bezocht zonder pas, dan waren we als gezin 521,50 euro kwijt geweest. Voor onze passen betaalden we 227,15. Aangezien we nog heel veel museu hebben die we nog graag willen bezoeken of nog een keer willen bezoeken gaan we onze museumkaarten nog een jaartje verlengen. Over een jaar zal ik jullie dus weer een update geven over welke plekjes we allemaal hebben bezocht. Heb jij ook een museumkaart (gehad)? Welke musea kan je aanraden?