Lijstjes, planning en dagboek – mijn tips

Nu we opeens in een rap tempo uit de lockdown gaan merk ik dat de agenda weer vol begint te stromen. Na de zomervakantie ben ik meteen enthousiast aan de slag gegaan om structuur aan te brengen in al onze afspraken. Hoe ik dat doe en welke middelen ik gebruik vertel ik jullie in dit artikel. Mocht je nog meer tips willen dan kan je mijn artikel lezen dat ik twee jaar geleden over ditzelfde onderwerp schreef.

Dagboek:

Voor de zomervakantie zag ik bij een Instagrammer een heel leuk dagboek voorbij komen. Het structuurjunkie dagboek. Fijn aan dit dagboek zijn de pixeldagboeken die voorin staan waarop ik kan bijhouden hoe ik geslapen heb, of ik gesport heb en hoe mijn humeur was. Best leuk om terug te zien. Ik zie bijvoorbeeld heel duidelijk het effect van mijn menstruatie en stress op mijn humeur en slaap. Verder is het fijn om over elke dag kort wat op te schrijven met vooropgestelde vragen. Hierdoor heb ik zelf een naslagwerk van mijn tijd waarin ik moeder ben van opgroeiende kinderen en kan ik goed hun mijlpalen bijhouden. Leuk om later weer terug te zien, denk ik. En het kost weinig tijd en dat is iets wat ik op het moment erg prettig vind. Het dagboek is te koop bij bol.com en kost €17,99.

Outlook agenda:

Deze is al jaren favoriet bij ons. Remco en ik gebruiken hem allebei en onze agenda’s zijn aan elkaar gekoppeld. Als we wat invoeren beginnen we altijd met de beginletter van degene voor wie de activiteit bedoeld is. Bijvoorbeeld: E zwemles (de E van Ezra). Als het iets is voor ons allemaal begint het met de A (allen). Zo is onze agenda heel overzichtelijk en doordat het op mijn mobiel te lezen is kan ik ook makkelijk even kijken in de agenda of iets toevoegen. Mijn mobiel heb ik immers altijd bij me. Alles komt in de agenda: werk (gedeeltelijk, bijvoorbeeld thuiswerken of op kantoor), privé, afspraken, verjaardagen, artikelen voor tussen3zussen, taken in de kerk etc.

MOYU boekje:

Marielle schreef laatst een artikel over een uitwisbaar notitieboekje dat ze kocht en ik was meteen verkocht. Een week geleden bestelde ik hem en kwam hij binnen. In dit boekje maak ik to do lijstjes voor mijn werk en privé. Ik schrijf elke week de digitale agenda over op een weekplanning, zodat ik makkelijk even kan kijken en meteen overzicht heb over hoe onze week eruit ziet. Ook kan ik in dit boekje notities maken bij cursussen of vergaderingen/oudergesprekken. Superhandig! Het notitieboekje dat ik kocht, maar ook nog vele andere handige uitwisbare gadgets zijn te verkrijgen via deze website. Mijn notitieboekje kostte €26,95.

Boodschappen:

Mijn boodschappen bestel ik één keer per week via Albert Heijn. Mijn boodschappenlijst maak ik op een los notitieblok met gelinieerd papier. Eerst spit ik de folder door en bekijk ik To do (zie ook verder in dit artikel). Vervolgens maak ik een lijstje met wat we de hele week gaan eten en dat klop ik allemaal in de app van de Appie. Als ik dingen vergeten ben of nog iets anders nodig heb ga ik tussendoor nog even naar de supermarkt vlakbij ons huis.

Extra opvangdagen:

Als leerkracht ben je regelmatig op school te vinden op niet werkdagen. Bijvoorbeeld op studiedagen of als je naar een cursus gaat. Al deze data heb ik op een los blad geschreven en daarachter wie de opvang gaat doen en wat ik hiervoor nog moet regelen. Zo hebben we een mooi overzicht. Dit overzicht hangt op een zichtbare plek in onze keuken, zodat ik af en toe even kan kijken wanneer er weer een speciale dag aankomt. Daarnaast staan deze data ook in onze digitale outlook-agenda.

Papieren agenda:

Voor mijn werk gebruik ik een papieren agenda. Ik neem deze elke week mee naar mijn werk en weer naar huis, zodat ik wanneer nodig mijn afspraken kan inzien. Op die manier houd ik werk en privé een beetje gescheiden en dat vind ik wel fijn. De laatste jaren gebruik ik hiervoor een simpele agenda van de Hema (uiteraard wel met een hele vrolijke kaft).

App – To Do:

Deze app is de vernieuwde versie van de app wunderlist, waar ik al jaren fan van ben. In deze app houden Remco en ik samen lijstjes bij, maar ik heb ook eigen lijstjes. Hierin heb ik een te doen lijst staan, die ik invul en dan later bijwerk ik mijn moyu boekje. Ook hebben we een gezamenlijke boodschappenlijst. Als één van ons ziet dat bijvoorbeeld de pindakaas op is, zetten we hem op het lijstje en neem ik hem mee bij het maken van de boodschappenlijst.

Structuur junk:

Je ziet het, ik ben best wel een structuur junkie. Maar weet je, het helpt mij gewoon enorm om lijstjes te maken en overzicht te bewaren. Mijn hoofd ontploft anders van alles wat er op popt en ik word dan enorm gestrest.

Herken jij dat ook? Of red je je prima zonder lijstjes? Wat gebruik jij om structuur te houden in je taken? Heb je nog tips voor anderen en voor mij?

Liefs, Hanneke

Geplaats in categorie Geen categorie, Personal met tags , , , , , , , , ,

2 reacties op “Lijstjes, planning en dagboek – mijn tips”

  1. Jannienke schreef:

    Ik heb echt respect, hoe jij het zo allemaal regelt, ik houdt ook van structuur, wij hebben een gezamenlijke agenda via Google, ik zou graag eens bij je op cursus gaan

    • Hanneke schreef:

      Dank je wel, Jannienke. Merk dat planning gaat met vallen en opstaan en telkens werkt weer iets anders fijner, dus ik wissel ook nogal in aanpak. Handig he, zo´n gezamenlijke agenda? Ik vind het de uitvinding van de eeuw haha.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *